• Gratis verzending
  • Gratis retournering
  • Veilig betalen
  • 100 dagen proefslapen op matrassen
M line
 
Maak een afspraak

Maak een afspraak
Bij één van onze verkooppunten

Maak een afspraak

100 dagen proefslapen
In alle rust je matras uitproberen!

Hoe belangrijk is slaap voor sporters om tot topprestaties te komen.

Marcel Prinsen

‘Eat, sleep, sport, repeat’. Dat is in een notendop hoe het dagelijkse ritme van een topsporter in elkaar steekt. Als official Sleep Supplier van topsportend Nederland dragen wij bij aan topprestaties. Maar wat doet slaap precies voor topsporters? 

 

Waarom is slaap voor topsporters zo belangrijk?

Topsporters vergen veel van hun lichaam, elke dag weer. Om al deze weerstand aan te kunnen, is het belangrijk dat lichaam en geest goed herstellen en uitrusten. Uiteindelijk zijn dit ook de momenten dat het lichaam een inspanning verwerkt en er iets mee doet. Je kunt je ook voorstellen dat topsporters na zoveel fysieke inspanning ook elke nacht slapen als een roosje. Uit onderzoek blijkt dat topsporters inderdaad wel veel slapen, maar lang niet altijd goed. Daarnaast kan een klein beetje meer of minder slaap al direct gevolgen hebben op de prestaties van topsporters. Zo lijdt iemands reactievermogen bijvoorbeeld onder minder slaap. Dit kan op het allerhoogste topsportniveau net het verschil zijn tussen winst of verlies.

 

Wat maakt slaap voor topsporters ‘goed’?

Het onderzoek, uitgevoerd door de Radboud Universiteit in Nijmegen, concludeerde dat de onderzochte topsporters goed sliepen. Gemiddeld werd de acht uur per nacht gehaald. De winst viel echter te behalen in de kwaliteit van de slaap. Veel topsporters sliepen niet diep en vaak gefragmenteerd. Zo kwam het dat de atleten zich ‘s morgens toch niet goed uitgerust voelden. 

Factoren die de slaap van topsporters (en eigenlijk iedereen) negatief beïnvloeden

  • Geen vaste tijd om naar bed te gaan en wakker te worden
  • Nuttigen van zware maaltijden in de avond
  • Drinken van cafeïne in de avond
  • Piekeren in bed
  • Blauw licht

 

Wat kan de slaap voor topsporters verbeteren?

Uit het onderzoek van de RU kwam naar voren dat lichttherapie de meest veelbelovende strategie om de slaap onder topsporters te verbeteren. De meeste winst was te behalen in de tijd die sporters nodig hadden om in slaap te komen en dat ze wakker werden. Met behulp van lichttherapie vielen sporters beter in slaap nadat het licht in de avond met korte golflengte werd geblokkeerd, terwijl ze in de ochtend juist werden blootgesteld aan fel licht. Gevoelsmatig hadden de topsporters ook beter geslapen. 

 

Invloed van een goed matras op de slaap

Voor topsporters geldt - net als voor alle mensen overigens - dat je het beste slaapt op een goed matras en met een goed kussen. Deze vormen zich helemaal naar jouw lichaam. Er zijn geen universeel ‘goede’ matrassen, dit is voor iedere topsporter anders. Zo helpen we onder andere schaats- en wielerploeg team Jumbo-Visma, NOC*NSF en de KNVB om het uiterste uit zichzelf te halen. De kwaliteit en comfort die M line garandeert helpt sporters om het maximale uit hun sportprestaties te halen.

Bron: https://www.ru.nl/nieuws-agenda/nieuws/vm/bsi/2018/topsporters-moeten-beter-slapen/

Terug naar overzicht
Matrassenwijzer. Ontdek welke matras het beste bij u past.

Matrassenwijzer

Ontdek welke matras
het beste bij je past.

Doe de test
Verkooppunten. Altijd een verkooppunt in de buurt.
Verkooppunten

Altijd een verkooppunt
in de buurt.

Vind verkooppunten

Mline.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om je beter van dienst te kunnen zijn, daarnaast willen we graag jouw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij je beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies?