M line
 

Je slaapritme behouden in de wintertijd

Ben jij klaar voor de wintertijd? Laat je slaapritme niet verstoren en rust ook in de winter goed uit. Veel mensen geven aan moe te zijn in de winter. Dit komt voornamelijk doordat het korter licht is buiten. Gelukkig zijn er een aantal manieren om de overgang van zomertijd naar wintertijd beter te doorstaan.

Wanneer gaat de wintertijd in?

De nacht van zaterdag 29 op zondag 30 oktober 2022 gaat de wintertijd in. De klok gaat één uur achteruit en geeft je dus een uur extra slaap. 

Slecht slapen door wintertijd

Een uur extra slapen klinkt positief, toch zijn er veel mensen die last hebben van de verandering en slecht slapen door de wintertijd. Het is namelijk zo dat je biologische klok zich moet aanpassen aan het nieuwe slaapritme. Tijdens de winterperiode is het belangrijk om ons slaap-waakritme te herprogrammeren. Hiervoor moeten we elke dag stipt rond hetzelfde tijdstip opstaan en naar bed gaan. Na 4 weken is het bioritme dan hersteld met als gevolg weer beter te kunnen slapen.

Heb je in de winter meer slaap nodig?

Een enquête van de American Academy of Sleep Medicine liet zien dat 34 procent van de ondervraagde in de winter langer slaapt dan in andere seizoenen. Hoe korter de dagen worden, hoe langer mensen slapen is de conclusie. Je lichaam kan de extra slaap goed gebruiken. Als je 7 uur per nacht slaapt en overdag moe bent, dan is overgaan op 8 uur slaap per nacht een goed idee.

Minder daglicht zorgt voor vermoeidheid

De ervaren vermoeidheid in de winter komt met name doordat het minder lang licht is buiten. Wanneer het donker wordt maakt je lichaam een slaaphormoon aan genaamd melatonine. Melatonine zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap valt, maar dit zorgt er dus ook voor dat je moe bent wanneer het donker is buiten. Daarnaast zorgt het gebrek aan zonlicht ervoor dat we minder vitamine D aanmaken. Probeer overdag een paar zonnestralen te pakken of gebruik een lichttherapielamp om aan je dagelijkse hoeveelheid licht te komen. Wat ook helpt, is om meer vette vis te eten in de wintermaanden. Dit is namelijk een natuurlijke bron van vitamine D.

Tips om uitgerust de winter door te komen

Ga op tijd naar bed zodat je genoeg tijd hebt om je slaap te pakken;

  • Vermijd schermtijd kort voor het slapengaan
  • Drink geen cafeïne meer na de lunch en drink geen alcohol voor het slapen gaan
  • Vitamine D supplementen kunnen helpen, maar bespreek dit met uw huisarts


Gerelateerde artikelen:

Slaapritme wintertijd
Terug naar overzicht

Weet je niet welk matras de juiste keuze is?

Op zoek naar een verkooppunt bij jou in de buurt?

Een koekje voor het slapen gaan?

M line plaatst functionele, analytische en marketing cookies. Dankzij functionele cookies werkt de website goed, terwijl de analytische cookies ons helpen om de website te verbeteren. Via de marketing cookies kunnen we jouw interactie met ons binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we legitiem en belangrijk, anoniem. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Door te accepteren geef je toestemming voor onze marketing cookies. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.