Direct naar tekst
M line
 

Een koekje voor het slapen gaan?

M line plaatst functionele, analytische en marketing cookies. Dankzij functionele cookies werkt de website goed, terwijl de analytische cookies ons helpen om de website te verbeteren. Via de marketing cookies kunnen we jouw interactie met ons binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we legitiem en belangrijk, anoniem. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Door te accepteren geef je toestemming voor onze marketing cookies. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.

Het belang van slaap voor goede prestaties van topsporters!

Marcel Prinsen

‘Eat, sleep, sport, repeat’. Dat is in een notendop hoe het dagelijkse ritme van een topsporter in elkaar steekt. Als official Sleep Supplier van topsportend Nederland dragen wij bij aan topprestaties. Maar wat doet slaap precies voor topsporters? 

Waarom is slaap voor topsporters zo belangrijk?

Topsporters vergen veel van hun lichaam, elke dag weer. Om al deze weerstand aan te kunnen, is het belangrijk dat lichaam en geest goed herstellen en uitrusten. Uiteindelijk zijn dit ook de momenten dat het lichaam een inspanning verwerkt en er iets mee doet. Je kunt je ook voorstellen dat topsporters na zoveel fysieke inspanning ook elke nacht slapen als een roosje. Uit onderzoek blijkt dat topsporters inderdaad wel veel slapen, maar lang niet altijd goed. Daarnaast kan een klein beetje meer of minder slaap al direct gevolgen hebben op de prestaties van topsporters. Zo lijdt iemands reactievermogen bijvoorbeeld onder minder slaap. Dit kan op het allerhoogste topsportniveau net het verschil zijn tussen winst of verlies.

Wat maakt slaap voor topsporters ‘goed’?

Het onderzoek, uitgevoerd door de Radboud Universiteit in Nijmegen, concludeerde dat de onderzochte topsporters goed sliepen. Gemiddeld werd de acht uur per nacht gehaald. De winst viel echter te behalen in de kwaliteit van de slaap. Veel topsporters sliepen niet diep en vaak gefragmenteerd. Zo kwam het dat de atleten zich ‘s morgens toch niet goed uitgerust voelden. 

Factoren die de slaap van topsporters (en eigenlijk iedereen) negatief beïnvloeden

  • Geen vaste tijd om naar bed te gaan en wakker te worden
  • Nuttigen van zware maaltijden in de avond
  • Drinken van cafeïne in de avond
  • Piekeren in bed
  • Blauw licht

Wat kan de slaap voor topsporters verbeteren?

Uit het onderzoek van de RU kwam naar voren dat lichttherapie de meest veelbelovende strategie om de slaap onder topsporters te verbeteren. De meeste winst was te behalen in de tijd die sporters nodig hadden om in slaap te komen en dat ze wakker werden. Met behulp van lichttherapie vielen sporters beter in slaap nadat het licht in de avond met korte golflengte werd geblokkeerd, terwijl ze in de ochtend juist werden blootgesteld aan fel licht. Gevoelsmatig hadden de topsporters ook beter geslapen. 

Invloed van een goed matras op de slaap

Voor topsporters geldt - net als voor alle mensen overigens - dat je het beste slaapt op een goed matras en met een goed kussen. Deze vormen zich helemaal naar jouw lichaam. Er zijn geen universeel ‘goede’ matrassen, dit is voor iedere topsporter anders. Zo helpen we onder andere schaats- en wielerploeg team Jumbo-Visma, NOC*NSF en de KNVB om het uiterste uit zichzelf te halen. De kwaliteit en comfort die M line garandeert helpt sporters om het maximale uit hun sportprestaties te halen.

 

Terug naar overzicht

Weet je niet welk matras de juiste keuze is?

Op zoek naar een verkooppunt bij jou in de buurt?