• Gratis verzending
  • Gratis retournering
  • Veilig betalen
  • 100 dagen proefslapen op matrassen
M line
 
Maak een afspraak

Maak een afspraak
Bij één van onze verkooppunten

Maak een afspraak

100 dagen proefslapen
In alle rust je matras uitproberen!

Hoe kom je weer in je slaapritme na de vakantie?

Tijdens je vakantie wordt jouw dagelijkse ritme flink overhoop gegooid. Je slaapt lekker uit, je eet op andere tijdstippen en je gaat waarschijnlijk ook een stuk later slapen dan dat je normaal zou doen. Op vakantie werkt dit ritme hartstikke goed, maar als je na een aantal weken weer lekker aan de slag mag op werk of op school, dan is het vaak toch even wennen. Wist je dat je jouw slaapritme met behulp van een aantal handige tips weer razendsnel op orde kan krijgen na de vakantie? Pas deze tips op tijd toe en begin jouw eerste week op kantoor of op school met een heerlijk fris en uitgeslapen gevoel.Lees onze 4 tips!

Tip 1: Wen alvast aan je normale slaapritme 

Grote kans dat je na jouw vakantie weer vroeg uit de veren moet om naar werk of naar school te gaan. Het vroege opstaan gaat meestal ook gepaard met eerder naar bed gaan, zodat je de volgende dag met een uitgerust gevoel je dag kan beginnen. Als je twee of zelfs drie weken lang uit dit ritme bent, dan kan het vooral in het begin lastig zijn om weer in dit strakke ritme te komen. Veel mensen maken de fout om na de vakantie te laat naar bed te gaan, waardoor ze zich in de ochtend alles behalve uitgerust voelen. Het beste is om een geruime tijd van te voren te beginnen met wennen aan jouw werk- of schoolritme. Ga bijvoorbeeld steeds wat eerder naar bed en sta ook elke keer wat eerder op. Zo kan je lichaam langzaam weer aan het normale ritme wennen. 

Tip 2: Eet vroeg in de avond

Op vakantie is het vaak gebruikelijk om wat later op de avond te dineren. Vooral in warmere landen wordt dit vaak gedaan, omdat het dan lekker afgekoeld is. Laat eten kan er wel voor zorgen dat je een onrustige nachtrust hebt. Dit komt doordat je lichaam dan nog bezig is met het verwerken van je eten. Als je weer in je normale slaapritme wil komen dan is het juist bevorderlijk om vroeg in de avond te eten. Je lichaam kan dan rustig het eten verwerken en jij kan lekker je bedje in duiken.

Tip 3: Niet snoozen, maar meteen opstaan

We hebben ons er allemaal weleens schuldig aan gemaakt; snoozen. Vroeg opstaan blijft voor de meeste mensen een lastige taak en des te verleidelijker het is om nog even op de snooze knop te drukken. Je boxspring ligt tenslotte zo lekker en je pakt op die manier toch nog een paar minuten extra slaap. Toch werkt snoozen vaak juist averechts. Door je lichaam weer kort in slaap te brengen en daarna weer wakker te maken ga jij je juist vermoeider voelen dan eerst. De beste manier is om meteen op te staan zodra je wekker gaat. Wedden dat jij je een stuk meer uitgerust gaat voelen? 

Tip 4: Stimuleer je interne klok

Ieder lichaam heeft een interne klok die aangeeft wanneer het tijd is om wakker te worden en wanneer het tijd is om te gaan slapen. Dit heeft allemaal met licht en donker te maken. Daglicht is een teken voor je lichaam dat het tijd is om wakker te worden en actief te zijn. Als het ‘s avonds donker wordt is dit juist een teken om te gaan slapen. Maak hier slim gebruik van door ‘s ochtends bijvoorbeeld meteen de gordijnen open te doen. Hierdoor wordt je veel sneller wakker. Hetzelfde geldt voor ‘s avonds. Zorg ervoor dat jouw kamer lekker donker is, zodat je sneller in slaap valt en gedurende de nacht een ongestoorde nachtrust hebt.

Terug naar overzicht
Matrassenwijzer. Ontdek welke matras het beste bij u past.

Matrassenwijzer

Ontdek welke matras
het beste bij je past.

Doe de test
Verkooppunten. Altijd een verkooppunt in de buurt.
Verkooppunten

Altijd een verkooppunt
in de buurt.

Vind verkooppunten

Mline.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om je beter van dienst te kunnen zijn, daarnaast willen we graag jouw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij je beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies?