Mline.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om je beter van dienst te kunnen zijn, daarnaast willen we graag jouw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij je beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies?

  • Gratis verzending
  • Gratis retournering
  • Veilig betalen
  • 100 dagen omruilgarantie op matrassen
M line
 

Maak een afspraak bij de dealer Maak een afspraak

Thee voor het slapen: goed of slecht idee?

Een goede nachtrust is van cruciaal belang voor jouw mentale en fysieke gezondheid. Daarom doen we er doorgaans alles aan om heerlijk te slapen ‘s nachts. Er zijn diverse zaken die kunnen bijdragen aan een heerlijke nachtrust. Een goed bed is uiteraard de basis. Daarnaast spelen de dingen die je eet, drinkt of doet voor het slapen ook een belangrijke rol. Daarom behandelt M line in dit artikel thee. Is het een goed of slecht idee om thee voor het slapen te drinken?

 

Niets is zo frustrerend als slecht slapen of kampen met slapeloosheid. Wanneer je niet in slaap kunt vallen, dan ga je op zoek naar manieren die dit probleem wellicht oplossen. Een groot aantal mensen drinkt bijvoorbeeld thee voor het slapen. Het is echter de vraag of dit wel bijdraagt aan een betere nachtrust of je juist wakker houdt. Het antwoord op de vraag zit hem in de samenstelling van thee.

 

Theïne: de cafeïne in thee

In veel verschillende theesoorten is een werkzame stof te vinden die een averechts effect heeft op de nachtrust. Dit stofje is theïne, oftewel cafeïne in thee. Wanneer je gewone thee of koffie drinkt voor het slapen gaan, dan zorgt deze werkende stof ervoor dat je wakker blijft. Daarbij bevat thee weliswaar minder cafeïne dan koffie. Desondanks kun je nog steeds met slapeloze nachten zitten wanneer je veel gewone thee voor het slapen drinkt.  

 

Geschikte soorten als slaapthee

Gelukkig hoef je thee voor het slapen niet direct af te zweren. Het is echter wel belangrijk dat je ervan bewust bent dat theïne je wakker kunt houden. Pas daarom op dat je de volgende theesoorten vermijdt voor het slapen gaan:


● Alle soorten zwarte thee. Hier zit wel degelijk wat theïne in.


● Groene thee. Je zou het niet verwachten, maar ook in groene thee zit deze werkende stof. Weliswaar bevat groene thee maar een klein beetje theïne, maar hierdoor is het niet geschikt als slaap thee.

 

Kies voor een kruidenthee als je graag thee voor het slapen drinkt. In kruidenthee zit namelijk geen theïne. Dit type thee bevat enkel planten die al eeuwen bekend staan om hun rustgevende effect. Een populair voorbeeld van een geschikte slaapthee is kamillethee. Daarnaast zijn theesoorten zoals valeriaan, lavendel, citroenmelisse en passiebloem ook goede opties. Probeer gerust een aantal smaakjes om jouw nieuwe, heerlijke slaapthee te vinden.

 

Thee voor het slapen: goed of slecht idee?

Nu kunnen we antwoord geven op de prangende vraag: is thee voor het slapen gaan een goed of juist een slecht idee? Het kan een goed idee zijn. Aangezien veel gebruikelijke theesoorten een stimulerende stof bevatten (namelijk theïne), kan thee ervoor zorgen dat je wakker blijft liggen. Wanneer je juist een geschikte slaapthee met weinig theïne nuttigt, dan kan thee voor het slapen zeker een goed idee zijn.

Werkt thee drinken überhaupt niet voor jou om de slapeloze nachten tegen te gaan? Probeer dan rustgevende muziek te luisteren of te mediteren voordat je gaat slapen.

 

Terug naar overzicht
Matrassenwijzer. Ontdek welke matras het beste bij u past.

Matrassenwijzer

Ontdek welke matras
het beste bij je past.

Doe de test
Verkooppunten. Altijd een verkooppunt in de buurt.
Verkooppunten

Altijd een verkooppunt
in de buurt.

Vind verkooppunten