Het is klokslag elf uur in het Franse Embrun. Steven Kruijswijk, kopman van Team Jumbo-Visma, maakt zich op voor weer een nieuwe uitputtingsslag tijdens de 18e etappe van de Tour de France. Totdat zijn opperste concentratie abrupt onderbroken wordt door een stelletje dopingcontroleurs dat zijn kamer binnenstapt. Veertig minuten voor het startschot. Je zou om minder uit je doen raken.
Dopingschandalen hadden de wielersport een tijdje in hun greep, wat dus voor de huidige deelnemers nog steeds merkbaar is. In Nederland ging vooral de Rabobank ploeg door het stof vanwege de bekentenis dat zij van 1996 tot 2007 doping gebruikten om tot optimale prestaties te komen tijdens grote wielerrondes. Er viel een doek over deze mooie tak van sport. Een afgebroken imago. Bedrijven haalden de stekker uit hun samenwerking met de vervuilde sport en dachten voortaan wel twee keer na voordat ze met wielrenners in zee gingen.
Merkbekendheid genereren via sport is een succesvolle formule, maar afbreuk ligt altijd op de loer. Kijk naar sporthelden als Lance Armstrong en Tiger Woods, die sportkledingmerk Nike in verlegenheid brachten. Een slippertje is immers zo gemaakt. Gelukkig wordt sportief succes ook weer snel opgepakt. Na de Raboploeg trok Belkin als eerste de stoute schoenen aan om weer een Nederlands team op touw te zetten. Een nieuwe weg werd ingeslagen en schone renners kregen een kans. Bauke Mollema en Laurens ten Dam werden onze reddende lichtpuntjes in een dopingvrije tour en wij Nederlanders hadden weer een landgenoot om ons verbonden mee te voelen. Ook Max Verstappen in de Formule 1 en de Oranje Leeuwinnen bij het vrouwenvoetbal bewijzen: bij goede resultaten krijgt de sport een boost. Zowel fans als bedrijven zien je weer staan en varen maar wat graag mee op het succes.
Joop Zoetemelk sprak ooit de legendarische woorden: ‘De Tour win je in bed’. Als je iedere nacht optimaal kunt herstellen van een helse rit, is succes weer een stap dichterbij. Sinds kort lijkt dit credo ook bij de buitenlandse wielerploegen binnen te dringen. Mondjesmaat volgen ze het voorbeeld van Team Belkin (inmiddels Team Jumbo-Visma) en gaan ze in zee met een Sleep Supplier. Slim, want wij durven te zeggen dat je met goede nachtrust een legaal soort doping in handen hebt. Bloedtransfusies zijn verleden tijd. Anno 2019 is slaap hét risicoloze middel dat leidt tot topprestaties. Kijk maar naar Steven: een knappe derde plek op de Champs-Élysées. Kunnen we dus concluderen dat goed slapen indirect invloed heeft op succesvolle sportmarketing? Over dat antwoord hoeven we geen tweede nachtje te slapen. Team Jumbo-Visma: bedankt!